Ga naar de inhoud van deze pagina Ga naar het zoeken Ga naar het menu
Vorige pagina

Algemeen Bestuur

donderdag 18 december 2025

09:30 - 11:00
Locatie

De Amvo, julianaweg 106, 1131 DJ Volendam

Voorzitter
Chris Boer

Agendapunten

  1. 1

  2. 2

  3. 3
    Mededelingen - 09:40
  4. 3.a

    Op dit moment wordt uitvoering gegeven aan de opdracht IZA Gezonde School zoals vastgesteld door het AB op 11 september jl. In verband met een verlate behandeling van de projectaanvraag in het AB is er een krappe tijdsspanne voor het project in verband met afronding in 2025. Twee gezondheidsbevorderaars zijn meer uren gaan werken om uitvoer te geven aan dit project. Hun aandacht gaat op dit moment vooral uit naar start gesprekken met scholen die een Gezonde School aanvraag hebben gedaan. Schoolbesturen ontvangen in nov/dec een nieuwsbericht rondom Gezonde school met daarin de mogelijkheid dat wij als GGD kunnen adviseren & begeleiden rondom Gezonde school aanvraag en de mogelijkheid in februari een presentatie te geven. Scholen die gebruiken willen maken van het financiële ondersteuningsaanbod Gezonde school en de interventies welbevinden zullen dit doen voor het einde van het jaar. We declareren enkel de inzet zoals geleverd, alles wat overblijft storten we terug naar de gemeente. De werkgroep Jeugd en Gezondheid worden door middel van een memo/nieuwsbrief of presentie bij de werkgroep geïnformeerd.

  5. 3.b

    Door het Dagelijks Bestuur is gevraagd de governance evaluatie te voorzien van een voorstel vanuit de GGD voor de wijze waarop de uitkomsten van de evaluatie in de praktijk kunnen worden gebracht en welke mogelijkheden de GGD ten aanzien van de genoemde punten heeft. Met deze achtergrond heeft het DB de governance evaluatie nog niet doorgeleid naar het AB

  6. 3.c

    Met het bestuur is afgesproken per kwartaal de realisatie van Toezicht inzichtelijk te maken. Afgesproken werd de cijfers volgens onderstaand format met u te delen:

    Uit te voeren activiteit Realisatie Q1 mrt ‘25 Realisatie Q2
    juni ‘25
    Realisatie Q3 okt ‘25 Realisatie Q4 dec ‘25
    100% bestaande kinderopvanglocaties 25% 45,5% 71,5% 100%
    100% nieuwe kinderopvanglocaties
    100% 100% 100% 100%
    100% nieuwe gastouders
    100% 100% 100% 100%
    Steekproef bestaande gastouders (wettelijk verplicht 50%) 21% van de te behalen 87 steekproeven 62% van de te behalen 87 steekproeven 76% van de te behalen 87 steekproeven 100% van de te behalen 87 steekproeven
  7. 4

    Voorgestelde beslispunt Algemeen Bestuur
    Het Algemeen Bestuur wordt gevraagd de 1ste begrotingswijziging 2025 met inachtneming van de zienswijzen vast te stellen.


    Toelichting
    Voor u ligt de eerste begrotingswijziging 2025. Deze begrotingswijziging is door het Algemeen Bestuur tijdens haar vergadering van 10 juli jl. vastgesteld ter doorgeleiding naar de gemeenteraden voor zienswijze. De gemeenteraden hebben elk hun zienswijze afgegeven en een positieve of geen zienswijze afgegeven


    In de bijlage vindt u een conceptreactiebrief op de verschillende zienswijzen. Tevens vindt u in de bijlage de verschillende zienswijzen en de 1e begrotingswijziging 2025.

  8. 5

    Voorgestelde beslispunt(en) Algemeen Bestuur
    Het Algemeen Bestuur wordt gevraagd de Tarieven Plustaken & Reizigersvaccinatie vast te stellen.


    Toelichting
    Tarieven plustaken
    Bijgevoegd is het standaard document waarmee wij jaarlijks de tarieven van de plustaken door het bestuur laten vaststellen. De tarieven worden gebruikt om de voorschotten te bepalen. Voor plustaken worden uiteindelijk de werkelijke kosten verrekend.
    Voor de plustaak Toezicht geldt dat het tarief ondanks de CAO wijziging gelijk kan blijven. Dit doordat we wederom een efficiency slag hebben gemaakt. Voorstel van de GGD was om de uren voor inspecties naar boven aan te passen. Wij achten dit nodig om de 100% inspecties te halen. Hiertoe is ook een benchmark ten opzichte van GGD’en in het land gedaan om dit te staven. De werkgroep Toezicht heeft dit voorstel tot ophoging afgekeurd.


    Reizigers vaccinatie
    In een brief d.d. 9 juli 2025 informeerde de gemeenteraad Zaanstad ons over het aannemen van de motie “extra inkomsten voor verbonden partijen”. In de brief verzocht zij ons te verkennen welke (commerciële) activiteiten extra inkomsten kunnen genereren zonder deze ten koste te laten gaan van de publieke taak en/of onafhankelijke positie van onze organisatie.

  9. 6

    Voorgestelde beslispunt(en) Algemeen Bestuur
    Het Algemeen Bestuur wordt gevraagd de Overschrijding Europese aanbestedingsdrempel opdracht Zenber architecten vast te stellen.


    Toelichting
    16 oktober jl. werd dit agendapunt in de vergadering van het Dagelijks Bestuur besproken en aangehouden. Door het DB werd gevraagd duidelijk aan te geven dat de oorspronkelijke opdracht rechtmatig is aanbesteed en dat de overschrijding ontstaat door een stapeling van meerdere opdrachten die gezamenlijk boven de Europese aanbestedingsnorm uitkwamen.

  10. 7

    Voorgestelde beslispunt(en) Algemeen Bestuur
    · Het Algemeen Bestuur wordt gevraagd de kadernota 2027 vast te stellen.
    · Het Algemeen Bestuur wordt gevraagd akkoord te gaan met het ter informatie sturen van de kadernota 2027 naar de raden.



    Toelichting
    Voor u ligt de kadernota 2027 van de GGD Zaantreek-Waterland. De kadernota vormt de opmaat voor de programmabegroting 2027. Onze taken en onze strategische ambities worden steeds beïnvloed door de ontwikkelingen van binnen en buiten de GGD. Op hoofdlijnen worden de nieuwe inhoudelijke en financiële ontwikkelingen geschetst binnen de taken die van invloed zijn op de taakuitoefening van de GGD binnen de gemeenschappelijke regeling (GR).

  11. 8

    Voorgestelde beslispunt(en) Algemeen Bestuur
    Het Algemeen Bestuur wordt gevraagd de Brief Zaanstad plustaken 2025 vast te stellen.


    Toelichting
    Aangezien het totaalbedrag van de aanvraag boven het mandaat ligt van de directeur van de GGD vragen wij uw akkoord dat de directeur namens het AB (en niet het DB) de brief ondertekent.


    De brief heeft vertraging opgelopen omdat de gemeente Zaanstad nog een uitdaging had om het bedrag volledig toe te kennen. Dat is inmiddels

  12. 9

    Voorgestelde beslispunt(en) Algemeen Bestuur
    Het Algemeen Bestuur wordt gevraagd secundaire analyse GMJ23 – IZA gelden vast te stellen.


    Toelichting
    De GGD is gevraagd om te offreren voor een additionele taak: extra analyses uitvoeren op de data van de Gezondheidsmonitor Jeugd 2023 ten behoeve van monitoring van de OKO-werkwijze (Opgroeien in een Kansrijke Omgeving).


    Hiervoor heeft Edam-Volendam, namens de gemeenten in de regio Zaanstreek-Waterland een IZA aanvraag gedaan. Daar is voorlopig akkoord op gekregen vanuit alle gemeenten, het officiële besluit moet nog genomen worden.
    Aangezien de IZA gelden in 2025 aangevraagd en besteed moeten worden, moet er snel akkoord gegeven worden vanuit de governance GGD op het uitvoeren van deze additionele taak. Dat kan op zijn laatst tijdens de vergadering van het Algemeen Bestuur van 18 december. Er echter vindt geen Kernteam en DB meer plaats ervoor.

  13. 10

  14. 11
    Rondvraag & sluiting - 10:55